30 September, 2018

Feri oh jambatan

Semalam cadang mau ke seberang. Tapi kalau mau ke seberang (Labuan to Menumbuk) tanpa tiket memang waiting list la jawabnya. Aku tak syak la ramai yang waiting list sebab bukannya cuti awam pun. Tapi bila sampai di terminal feri, terkejut aku bila lebih dari 10 buah kereta berbaris untuk waiting list. Aku rasa aku yang ke sebelas kalau tak silap. Belum campur yang baru datang parking di belakang kereta aku lagi.

Ramai pula yang waiting list. Aku tak pasti tujuan mereka ke seberang. Urgent atau saja suka - suka. Kalau aku, iya memang urgentlah. Feri awal pagi dari labuan akan berlepas pada jam 6:00 am. Maksudnya kalau tak ada tiket, kena awal la datang untuk waiting list. Tapi apa yang terjadi? Satu pun tak ada yang lepas masuk feri. Penuh sangat kah? Sampai satu pun tak lepas ni. Kesian yang bawa anak bini diorang. Confirm saja dari awal subuh tadi berbaris di sini.

Okey. Feri jam 6 pagi sudah selamat berlayar ke seberang. Feri seterusnya jam 8:30 pagi. Tunggu punya tunggu pun sama juga cerita. Tak lepas. Ramai pula yang balik ke seberang ya. Aku pun tak sangka betul.

Masa - masa begini lah terfikir pasal jambatan. Kalaulah ada jambatan dari Labuan ke Menumbok betapa mudahnya bagi orang - orang yang last minute macam aku nih. Kenapalah jambatan susah sangat diwujudkan di Labuan ni. Feri ni terus terang aku cakap. Bagi aku lah. Sangat sangat sangat menyusahkan orang ramai. Aku rasa, kalau ada jambatan pun, feri, speedboat, feri express ni masih boleh cari makan lagi. Tak payah la keluarkan statement korang tak dapat cari makan kalau jambatan ada. Kalau memudahkan urusan orang lain, urusan kamu juga dipermudahkan. InshaAllah.

No comments:

Post a Comment

Sesiapa saja boleh menaip komen di sini walaupun tiada akaun blogger (Anonymous).
Taip la ulasan anda dengan menggunakan ayat-ayat yang baik, bersih, dan wangi: