07 January, 2010

Hacker konon…

Bila aku cari guna perkataan “HACKER” dalam carian facebook, ramai la yang perasan diorang nih hacker kunun. Hahahaha… Bangga sangat dengan nama campur hacker. kononnya diorang-diorang nih golongang pandai cerdik dalam bidang komputer dan it nih. Entah-ntah sekali tanya pasal aturcara pascal, visual basic, atau C++, atau asp, java script, cgi, html, php, dan lain-lain, semua ternganga mulut.

Hacker bermaksud penggodam.

Penggodam ialah seorang yang mencipta dan mengubah suai perisian dan perkakasan komputer, termasuklah pengaturcaraan komputer, pentadbiran, dan urusan-yang berkaitan dengan keselamatan. Istilah ini biasanya membawa konotasi handal, tetapi boleh jadi bagus atau buruk bergantung kepada konteks budaya. Takrifan biasa termasuklah:

  • Dalam pengaturcaraan komputer, penggodam ialah seorang pengaturcara yang menggodam atau mencapai matlamat dengan menggunakan satu siri pengubahsuaian untuk mengeksploit atau melanjutkan kod atau sumber. Bagi sesetengah orang, "penggodam" mempunyai konotasi negatif dan merupakan kepada orang yang menggodam atau menggunakan kluj untuk melaksanakan tugas pengaturcaraan yang dahsyat, tidak anggun dan tidak cekap.
  • Dalam keselamatan komputer, penggodam merupakan orang yang mengkhusus dalam kerja berkaitan mekanisme keselamatan sistem komputer dan rangkaian. Walaupun ia termasuk mereka yang berusahan menguatkan mekanisme-mekanisme tersebut, ia lebih kerap digunakan, terutamanya dalam media massa, untuk merujuk kepada mereka yang cuba masuk melepasi mekanisme-mekanisme tersebut.
  • Dalam bidang teknik lain, penggodam diperpanjangkan untuk memaksudkan orang yang membuat benda-benda berfungsi di luar had nampak melalui kemahiran teknik mereka, seperti penggodam perkakasan atau penggodam realiti.

nak sangat jadi penggodam, kasi kondem dulu komputer anda… Aku pernah dengar satu cerita seorang hacker, Kevin Mitnick yang ditangkap beberapa kali kerana menceroboh sistem komputer untuk mengambil katalaluan dan maklumat rahsia syarikat. Bila terbaca tentang biografi kevin mitnic ni, rasa macam best juga jadi hacker nih. Jadi, tidak hairan la ada yang menggunakan nickname bercampur dengan hacker. Tapi yang nyata mereka ni cuma tahu hacker, tapi tidak tahu bagaimana itu hacker. Rajin-rajin mencari maklumat mengenai hacker. Mana tau satu hari nanti kamu boleh jadi hacker. :-D

1 comment:

Sesiapa saja boleh menaip komen di sini walaupun tiada akaun blogger (Anonymous).
Taip la ulasan anda dengan menggunakan ayat-ayat yang baik, bersih, dan wangi: