23 November, 2010

PBS, mau bayar ka?

Aku buka email aku, ada mesej dari PBS dengan mesej "PBS SASAR 300 AHLI SEUMUR HIDUP". Mulanya aku ingat aku ni terlibat dengan mana-mana persatuan parti politik. Aku bukan jenis suka berpolitik. Bukan juga jenis yang hidup di dunia sendiri. Ada la prinsip hidup gua.
Berbalik pada mesej tadi, aku ingatkan Parti Bersatu Sabah yang bagi mesej. Rupanya Persatuan Blogger Sabah punya mesej. Dan aku adalah salah satu dalam senarai 'ahli seumur hidup' PBS (nombor 95).


“Urusetia kini sudah dalam peringkat akhir untuk menjalankan pungutan yuran seumur hidup iaitu sebanyak RM10 sahaja selepas urusan pendaftaran dimuktamadkan. Selepas itu sesiapa sahaja yang ingin menyertai ‘Ahli Bersekutu’ perlu membayar yuran tu sebanyak RM50 sahaja,” ujar Mutalib lagi yang mengalu-alukan sebarang cadangan untuk proses pemilihan Majlis Tinggi PBS yang dijadualkan diadakan lebih awal.
 Ini salah satu catatan yang di copy dari artikel Sabahkini.Net. Adakah ini bermaksud nama-nama yang telah tersenarai dalam 'ahli seumur hidup PBS' selepas ini akan dikenakan bayaran sebanyak RM 10 dan selepas tarikh 30 November 2010, sesiapa yang ingin mendaftar akan dikenakan bayaran sebanyak RM 50? Kalau maksud ini benar, aku mungkin akan hentikan akaun di Sabahkini.Net. Tak tahu pula ada caj yang dikenakan. Kalau betul la.. Bukan apa. Aku kabur-kabur (kurang jelas). Lagipun tiada apa-apa keistimewaan yang didapat. Sayanglah duit aku RM10. He.. (Jangan salah faham. Tiada niat negatif selain niat untuk positif diri sendiri) Aku juga kurang faham maksud 'merekrut' dalam artikel tu. Adakah kami akan direkrut seperti terpaksa menghadirkan diri di mana-mana tempat yang dicadangkan atau lain-lian? Bukan aku mahu protes apa-apa. Cuma aku kurang faham saja. Aku seorang yang bodoh sikit. He...

Apapun, yang aku faham mengenai PBS ni ialah sebuah laman web Persatuan Blogger Sabah yang ditubuhkan secara TRUST. Trust?... Tapi aku tak nampak apa objektif dan motif ia ditubuhkan. Ada sesiapa boleh beri penjelasan kepada orang yang tidak tahu?

(S.P.M bermula esok. Kepada semua pelajar yang menduduki peperiksaan tersebut, aku ucapkan semoga berjaya mendapat keputusan yang menaikkan semangat pelajar-pelajar lain, guru-guru dan seluruh masyarakat di Malaysia ini. Terutama pada adik aku Sofian (SMK Taun Gusi Kota Belud) dan adik ipar aku, Ajai (SMK Badin Tuaran). Selamat!)

No comments:

Post a Comment

Sesiapa saja boleh menaip komen di sini walaupun tiada akaun blogger (Anonymous).
Taip la ulasan anda dengan menggunakan ayat-ayat yang baik, bersih, dan wangi: